Słowniczek

Aby uniknąć ciągłego odnoszenia się w postach do innych postów, postanowiłem sporządzić ten poręczny skorowidz informacji o rozmaitych mechanikach. Oprócz skrótowego opisu, przy każdej z nich będę wymieniał podstawowe cechy. Zacznę od dwóch, ale po jakimś czasie pojawi się ich więcej.

BRP czyli Basic Roleplaying System

Mechanika stworzona przez Chaosium wykorzystywana z drobnymi modyfikacjami we wszystkich ich systemach (Runequest, Zew Cthulhu, Pendragon, Elric!), a także ich pochodnych (np. Delcie Green). W niektórych wariantach testy w BRP wykonuje się używając k100 (ZC, Elric), w innych k20 (Pendragon). Jedna z bardziej charakterystycznych cech, to rozwój umiejętności poprzez ich wykorzystywanie. Udane użycie pozwala nam zaznaczyć krzyżyk przy umiejętności, który następnie może (ale nie musi) przełożyć się na jej powiększenie.

  • umiejętności
  • testy % lub k20 poniżej umiejętności
  • oryginalny system rozwoju
  • HP
  • bezklasowy

Interlock

Zdecydowanie najlepszy element Cyberpunka 2020, czyli mechanika R. Talsorian Games. W dużej mierze oparta na umiejętnościach. Standardowy test to atrybut+umiejętność+k10 (co niestety powoduje, że atrybuty są równie istotne jak skille).

  • umiejętności
  • test atrybut (1-10)+umiejętność(0-10)+k10
  • HP
  • rozwój przez PD (brak poziomów)
  • klasy postaci

d20

Mechanika która wyrosła z kolejnych edycji D&D. Jej główną cechą jest oparcie na kostce k20 i brak zalet. Niektórzy mogą poczytywać za jej zaletę jej popularność – to popularny błąd poznawczy.

Chciałbym móc tutaj wymienić jakąś zaletę, ale w tej chwili nie można nawet napisać, że jest to najlepszy system do grania w konwencji D&D – bo Pathfinder jest do tego lepszy.

  • HP
  • mnóstwo różnych mechanik w ramach jednego systemu
  • poziomy
  • klasy postaci

GDW

GDW to w zasadzie nazwa firmy: „Game Designers Workshop”, twórców takich gier jak Traveller czy Twilight 2000. Tworzone przez nich gry używały jednej mechaniki, którą z braku lepszej nazwy będę nazywał nazwą firmy.

Był to pierwszy system oparty na umiejętnościach, a do tego bezklasowy (postacie przechodziły przez kolejne profesje podczas tworzenia postaci, ale wynikały z nich tylko przyrosty umiejętności, atrybutów i ew. innych cech).

  • HP
  • brak klas postaci
  • karierowy system tworzenia postaci
  • mechanika oparta na umiejętnościach (pierwsza)
Facebook Comments

Comments

comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *