Aby uniknąć ciągłego odnoszenia się w postach do innych postów, postanowiłem sporządzić ten poręczny skorowidz informacji o rozmaitych mechanikach. Oprócz skrótowego opisu, przy każdej z nich będę wymieniał podstawowe cechy. Zacznę od dwóch, ale po jakimś czasie pojawi się ich więcej.
BRP czyli Basic Roleplaying System
Mechanika stworzona przez Chaosium wykorzystywana z drobnymi modyfikacjami we wszystkich ich systemach (Runequest, Zew Cthulhu, Pendragon, Elric!), a także ich pochodnych (np. Delcie Green). W niektórych wariantach testy w BRP wykonuje się używając k100 (ZC, Elric), w innych k20 (Pendragon). Jedna z bardziej charakterystycznych cech, to rozwój umiejętności poprzez ich wykorzystywanie. Udane użycie pozwala nam zaznaczyć krzyżyk przy umiejętności, który następnie może (ale nie musi) przełożyć się na jej powiększenie.
- umiejętności
- testy % lub k20 poniżej umiejętności
- oryginalny system rozwoju
- HP
- bezklasowy
Interlock
Zdecydowanie najlepszy element Cyberpunka 2020, czyli mechanika R. Talsorian Games. W dużej mierze oparta na umiejętnościach. Standardowy test to atrybut+umiejętność+k10 (co niestety powoduje, że atrybuty są równie istotne jak skille).
- umiejętności
- test atrybut (1-10)+umiejętność(0-10)+k10
- HP
- rozwój przez PD (brak poziomów)
- klasy postaci
d20
Mechanika która wyrosła z kolejnych edycji D&D. Jej główną cechą jest oparcie na kostce k20 i brak zalet. Niektórzy mogą poczytywać za jej zaletę jej popularność – to popularny błąd poznawczy.
Chciałbym móc tutaj wymienić jakąś zaletę, ale w tej chwili nie można nawet napisać, że jest to najlepszy system do grania w konwencji D&D – bo Pathfinder jest do tego lepszy.
- HP
- mnóstwo różnych mechanik w ramach jednego systemu
- poziomy
- klasy postaci
GDW
GDW to w zasadzie nazwa firmy: „Game Designers Workshop”, twórców takich gier jak Traveller czy Twilight 2000. Tworzone przez nich gry używały jednej mechaniki, którą z braku lepszej nazwy będę nazywał nazwą firmy.
Był to pierwszy system oparty na umiejętnościach, a do tego bezklasowy (postacie przechodziły przez kolejne profesje podczas tworzenia postaci, ale wynikały z nich tylko przyrosty umiejętności, atrybutów i ew. innych cech).
- HP
- brak klas postaci
- karierowy system tworzenia postaci
- mechanika oparta na umiejętnościach (pierwsza)